Då var det dags att gå in i en ny roll inom Viva Media. Efter ett års fokuserad utveckling på att digitalisera oss själva har vi valt att knoppa av vår utvecklingsavdelning till ett eget bolag, Viva Technologies AB.
Dags för nya uppdrag
Möt änglarna Magnus Hasselteg
Magnus är affärsmannen ut i fingerspetsarna och fångas enklast i farten då han ofta är på resande fot. Magnus huvudfokus är inom marknadsföring, digitalisering och automatisering. Det senaste åren har han varit flitigt anlitad av bland annat Google som föreläsare på deras internationella event och hjälpt tusentals byråer från ett 20-tal länder. Stiligt klädd ser han till att Änglarna håller den digitala och affärsmässiga nivån.
Tävla och gör din affärsidé till verklighet
Magnus Hasselteg huvudtalare på Googles internationella event
November 18, 2016 Magnus Hasselteg
Magnus Hasselteg, vd för Uppsalabaserade Viva Media Group, är huvudtalare på Googles internationella konferens för byråer i Kiev, Ukraina den 5 december.
Google samlar varje år företagsledare från sina största partners till event på olika orter runt om i Europa. I år kommer eventet för Östeuropa, som är den absolut snabbast växande marknaden inom digital marknadsföring att hållas i Kiev, Ukraina.
– Jag har blivit ombedd att tala om hur vi byggt ett växande och lönsamt bolag inom digital marknadsföring. Det finns många digitala byråer men det är väldigt få som lyckats skala upp affären och samtidigt behålla lönsamheten och kundfokus, säger Magnus Hasselteg.
Magnus Hasselteg och Viva Media har under de senaste åren varit flitigt anlitade av Google. Förutom att det är tredje året på rad Hasselteg kallas som talare på Googles internationella event i Europa har han tillsammans med kollegan Arash Gilan bland annat varit föreläsare inom de Europeiska programmen Google Agency Titans och Google Rising Stars.
Read more: Magnus Hasselteg huvudtalare på Googles internationella event
Reflekterar kring Trumps seger i presidentvalet
November 17, 2016 Magnus Hasselteg, Politik
Denna gästkrönika är tidigare publicerad i UNT.
Magnus Hasselteg, vd för Viva Media Group, reflekterar kring Trumps seger i nattens presidentval och konstaterar att Sverige kan stå inför ett mardrömsval 2018 om inte något händer.
Trumps seger i nattens val verkar otroligt nog ha tagit västvärlden på sängen och många satte morgonkaffet i halsen när de vaknade i morse. Att Trump skulle få mer röster än vad som visat sig i opinionsmätningarna torde väl knappast varit speciellt överraskande. När det kommer till ett kontroversiellt val är färre väljare benägna att säga vad man ska rösta på innan det är dags för valsedeln att landa i valurnan. Vi har sett exakt samma fenomen i Sverige med Sverigedemokraternas framfart under de senaste valen, och inget tyder på att det kommer att förändras inom den närmsta tiden.
Att populismen breder ut sig i världen har vi sett under många års tid, inte minst här i Europa. USA har, tack och lov fram till nu, varit ganska förskonade från det politikerförakt och det breda missnöjet med det politiska etablissemangen som vi sett växa sig fram i resten av världen. Den tiden är nu förbi och stabiliteten försvann över en natt i världens mäktigaste land.
Magnus Hasselteg väljs in i Stockholms Handelskammare
Magnus Hasselteg väljs in i Stockholms Handelskammare
June 16, 2016 Magnus Hasselteg
På onsdagen hade Stockholms Handelskammare sitt årsmöte på China Teatern där man bland annat valde fullmäktige för de kommande åren. Viva Medias vd Magnus Hasselteg, valdes på onsdagen in i Stockholms handelskammare. I fullmäktige ska han samsas tillsammans med flera tungviktare som Jacob, Marcus och Peter Jr Wallenberg, Hans-Jacob Bonnier liksom den tidigare Swedbank-chefen Michael
Read more: Magnus Hasselteg väljs in i Stockholms Handelskammare
Hur behåller vi kompetens i Uppsala?
May 1, 2016 Magnus Hasselteg
krönika tidigigare publicerade i UNT
Första siffror visar att 82% av Uppsalas studenter lämnar staden efter avslutade studier. Att vi inte klarar av att behålla människor som faktiskt redan bor och studerar i stan på ett bättre sätt är illavarslande. Motsvarande siffra i Västra Götaland är 62% och i Stockholm 46%, där alltså mer än varannan student välver att stanna kvar i staden. Har vi varit dåliga på att visa att Uppsala har så mycket mer än bara studentlivet att erbjuda?
Magnus Hasselteg med i affärsänglarna
tidigare publicerat i unt
Mycket nerver och många idéer samlades i Mediehuset UNT:s lokaler på lördagen när inspelningen av första avsnittet av Affärsänglarna gjordes.
Programledaren Natalie Caballero Löf fanns tidigt på plats för att kunna ta emot alla dem med företagsidéer som började strömma in när portarna till UNT-butiken vid Dragarbrunnstorg öppnades klockan åtta.
Näringslivet måste synliggöras
tidigare utgiven i UNT
Uppsala är fortfarande för mycket fast i det akademiska och dåligt på företagande. Det anser Magnus Hasselteg, vd för Viva Media Group.
Magnus Hasselteg är grävmaskinisten som gjort karriär som företagare. Han är medgrundare till Viva Media Group med 130 anställda och dess vd.
Fler entreprenörer skulle innebära ett lyft för Sveriges ekonomi och välfärd, menar han.
Elefanten i rummet
tidigare publicerat i unt
Livet som entreprenör eller företagare kan ofta se glassigt, enkelt och framgångsrikt ut. Bilden som träder fram i media och i det offentliga rummet är som regel framgångar eller olika utmärkelser. Det som inte syns är oändlig arbetstid, periodvis låg eller i vissa fall helt utebliven lön, utmaningar med personal, ekonomi, leverantörer eller partners. Inte heller syns uppoffringarna från familj och vänner eller de sömnlösa nätterna i oro över att inte kunna betala löner och skatter i tid. Samtidigt är livet som entreprenör en livsstil där man gör det man älskar och lika jobbigt som det kan vara, lika fantastiskt är det när man lyckas övervinna sina utmaningar.