Näringslivet måste synliggöras
tidigare utgiven i UNT
Uppsala är fortfarande för mycket fast i det akademiska och dåligt på företagande. Det anser Magnus Hasselteg, vd för Viva Media Group.
Magnus Hasselteg är grävmaskinisten som gjort karriär som företagare. Han är medgrundare till Viva Media Group med 130 anställda och dess vd.
Fler entreprenörer skulle innebära ett lyft för Sveriges ekonomi och välfärd, menar han.
– Det är inte det skattefinansierade som kommer att skapa tillväxt, utan den kommer i små och medelstora företag.
Och Uppsala, anser han, släpar efter andra städer i synen på näringsliv och privat företagande.
– Historiskt har det nästan varit fult med företagande i Uppsala. Det har varit väldigt akademiskt här. Det har ändrats snabbt de senaste åtta, tio åren, men det är ändå en mental resa som ska göras.
Men har inte universitetet och näringslivet närmat sig varandra mycket på senare år?
– Det är fortfarande alldeles för långt mellan det akademiska och näringslivet. Det är stor skillnad jämfört med andra städer, som Kalmar exempelvis där vi har kontor.
Vad behöver göras?
– Man behöver synliggöra näringslivet och vikten av det. Där är den här satsningen på Affärsänglarna väldigt rolig.
Vilket blir ditt bidrag i panelen?
– Jag är ganska visionär, tror jag. Och jag tror mer på människan än på idén. Företagande beror mycket på personliga egenskaper.
Går det att träna upp?
– Ja, det är en inställningsfråga.
Hur är du som entreprenör, går på magkänsla eller är siffernisse?
– Lite av varje kanske. Kollegerna säger nog magkänsla, men jag är noga med siffrorna. Det är lättare att köra på magkänsla om man har siffrorna med sig.