Hur behåller vi kompetens i Uppsala?

krönika tidigigare publicerade i UNT

Första siffror visar att 82% av Uppsalas studenter lämnar staden efter avslutade studier. Att vi inte klarar av att behålla människor som faktiskt redan bor och studerar i stan på ett bättre sätt är illavarslande. Motsvarande siffra i Västra Götaland är 62% och i Stockholm 46%, där alltså mer än varannan student välver att stanna kvar i staden. Har vi varit dåliga på att visa att Uppsala har så mycket mer än bara studentlivet att erbjuda?

Vi måste tillsammans bli bättre på att visa upp vilka erbjudande och möjligheter som finns i Uppsala. Uppsala måste väl ändå vara en av Sveriges bästa städer att leva och verka i. Uppsala är en stor stad med allt vad det innebär men har på något sätt samtidigt lyckats behålla fördelarna som ofta bara finns i en småstad. Det är enkelt att leva, bygga nätverk och det känns på något sätt nära till allt, oavsett om det är till beslutsfattare, event, vänner eller företag. För att inte prata om kommunikationer och närheten till Stockholm och Arlanda.

Idag går Mediedagen av stapeln för fjärde året i Uppsala. Närmare 300 personer kommer samlas och lära sig mer om digitalisering och den nya tidens marknadsföring på UKK. Syftet för oss som initiativtagare och arrangör av evenemanget har från början varit att lyfta och visa upp en bred bransch inom media och marknadsföring i Uppsala. En bransch som alltid dominerats stort av Stockholm och som varit hopplöst osynlig i resten av landet.

Det finns massor med fantastiska företag och aktörer i Uppsala och vi behöver bli bättre på att visa upp dessa för omvärlden. Det är min övertygelse att det behövs mer event och andra initiativ i många olika branscher för att visa upp mångfalden och möjligheterna i staden. Låt oss hjälpas åt att vara ambassadörer för Uppsala, den personliga storstaden mitt i Sverige.